Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden bij het selecteren van een 3PL-verzendpartner, zoals verzendwijzen, technologie, schaalbaarheid, expertise, locaties en stabiliteit. Maar een van de belangrijkste kenmerken waar u op moet letten bij het kiezen van een 3PL-partner, is een sterk klantenserviceteam.
Door uitstekende ondersteuning te krijgen van uw vrachtverzendpartner, kunt u zich concentreren op andere onderdelen van uw bedrijf, terwijl uw 3PL zich bezighoudt met transportdetails. Dit verbetert de zichtbaarheid, de algehele bedrijfsvoering en zorgt ervoor dat uw klanten een uitstekende ervaring hebben met uw bedrijf, wat leidt tot groei.
Kenmerken van een sterk klantenserviceteam
Hoe ziet een sterk 3PL-klantenondersteuningsteam eruit? Hier zijn enkele belangrijke kenmerken om u te helpen het beste team te herkennen wanneer u ze vindt.
Deskundige experts
Zoek een 3PL met een klantenondersteuningsteam dat bestaat uit materiedeskundigen in hun vakgebied. Ze moeten gedetailleerde kennis hebben van zaken als transportmodi en verzendfuncties om uw supply chain te verbeteren en u tijd en geld te besparen. Dit inzicht stelt hen in staat potentiële uitdagingen te identificeren en aan te pakken om u te beschermen van de vele frustraties van de snel en vaak onvoorspelbaar vrachtvervoer: industrie.
In aanvulling op kennis van de industrie, ontwikkelt een sterk 3PL-klantenondersteuningsteam een grondige kennis van uw specifieke bedrijf en toeleveringsketen. Dit maakt effectieve modusoptimalisatie en belastingconsolidatie mogelijk, plus de mogelijkheid om behendig door moeilijke uitdagingen te navigeren. Deze ondersteuningsprogramma’s zijn afgestemd op hoe uw bedrijf werkt en uw supply chain-stromen.
Vertrouwensrelaties opbouwen met verzenders
Leden van het klantenondersteuningsteam staan in de frontlinie van interactie met uw verzendbedrijf en spreken dagelijks met uw belangrijkste verzendpersoneel. Door continue communicatie kan het ondersteuningsteam uw voorkeuren en antipathieën, wensen en behoeften begrijpen om een ondersteuningsprogramma vorm te geven op basis van uw voorkeuren.
Dit niveau van open communicatie tussen teams leidt tot een vertrouwensrelatie die een tijdige oplossing mogelijk maakt als zich problemen voordoen. En wanneer onverwachte uitdagingen zich voordoen, toont uw 3PL-ondersteuningsteam een niveau van empathie en sympathie voor de mogelijke gevolgen voor uw bedrijf. Hierdoor kan uw verzendpartner fungeren als een verlengstuk van uw bedrijf.
De beste 3PL-ondersteuningsteams reageren even goed op al uw verzoeken, ongeacht de urgentie. Wanneer u hun hulp nodig heeft, staan zij klaar om u op een tijdige en nauwkeurige manier te helpen, zodat u er zeker van kunt zijn dat u een advocaat aan uw zijde heeft.
Een verlengstuk van uw bedrijf, toegewijd aan uw succes
Sterke 3PL-klantenondersteuningsteams leren de belangrijke details van uw specifieke bedrijf kennen, zodat ze kunnen fungeren als een verlengstuk van uw bedrijf. Door stappen te ondernemen zoals een bezoek ter plaatse, geplande contactmomenten met belanghebbenden van de klant en een continue open dialoog, zullen belangrijke details over uw bedrijf worden belicht. Hierdoor kan de steungroep optreden als lid van uw interne team, uw overwinningen vieren en u empathisch helpen in uitdagende tijden.
Zorg voor consistente communicatie
Het beste logistieke ondersteuningsteam maakt kennis met de belangrijkste contacten binnen uw organisatie en hun communicatievoorkeuren. Hierdoor kunnen ze vitale informatie effectief en snel en duidelijk communiceren via de door u gewenste methode. Hoe sterker de communicatie van de 3PL-ondersteuning, hoe efficiënter u op deze informatie kunt reageren.
Consistente communicatie moet proactieve communicatie omvatten. Dit vergemakkelijkt het voorkomen van potentiële problemen voordat ze werkelijkheid worden, waardoor de negatieve gevolgen voor uw activiteiten of klanten worden geminimaliseerd.
Verbetert het zicht en vermindert stress
Zoek naar een 3PL met een geavanceerd transportbeheersysteem (TMS). Dit stelt zowel u als het serviceteam in staat om uw zendingen te volgen, trends te bekijken en mogelijke uitdagingen op het gebied van verzending proactief op te vangen. Bovendien kan het ondersteuningsteam u voorzien van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verzendingsrapportage om uw personeel op te leiden en in staat te stellen intelligente interne beslissingen en plannen te sturen.
De toegevoegde waarde van Strong Klantenservice
Uiteindelijk komen alle kenmerken van een sterk 3PL-klantenondersteuningsteam neer op het toevoegen van waarde aan uw proces door uw verzendfuncties te stroomlijnen en te verbeteren. De vaardigheden en ervaring van een dergelijk klantenondersteuningsteam zorgen voor een prestatieniveau dat niet kan worden bereikt zonder een 3PL-partnerschap.