Wat het bedrijf ook is – van snel bewegende consumentengoederen tot farmaceutische producten of auto’s – het succes van elke onderneming is het resultaat van haar expertise op de verticale markt.
De steeds veranderende complexiteit van de supply chain kan een aanzienlijke afleiding zijn van de focus op de kernmarkt. Ze kunnen een bedrijf maken of breken en daarom hebben ze de toegewijde focus van een managed logistics provider (MLP) nodig.
Een leverancier met een breed scala aan mogelijkheden, diepgaande ervaring en ondersteund door krachtige technologie kan meer doen dan alleen de supply chain-activiteiten volgen. Een deskundige MLP begrijpt de behoeften van klanten volledig en biedt innovatieve oplossingen.
Bij het zoeken naar een provider zijn hier vijf tactische uitdagingen waaraan elke MLP moet voldoen.
1. Netwerkoptimalisatie
Slecht geoptimaliseerde netwerken kunnen veel ongewenste gevolgen hebben, waaronder verlies van klanten, op hol geslagen vracht- en arbeidskosten en silobeheer in plaats van geïntegreerd beheer van de toeleveringsketen.
Betrokkenheid bij de juiste MLP moet gericht zijn op het ontwikkelen van een sterke strategische aanpak en ondersteund door expertise die niet in huis te vinden is.
Het is belangrijk om op zoek te gaan naar een logistieke partner die zich inzet voor volledige zichtbaarheid gedurende het hele proces, zodat teams kunnen begrijpen hoe hun samenwerking tot succes zal leiden.
Belangrijke belanghebbenden moeten bereid zijn om relevante gegevens en gedetailleerde informatie over klantverwachtingen volledig te delen. Op zijn beurt moet de gekozen MLP voorbereid zijn om te helpen met methoden om de gegevens vast te leggen, bekend zijn met interne systemen, opties bieden en samenwerken met de teams van het bedrijf.
Bedrijven mogen zinvolle inzichten verwachten voor de optimalisatie van het netwerk. Als een focus op klantenservice bijvoorbeeld heeft geresulteerd in zendingen die te klein zijn voor een optimale afhandeling, moet de juiste leverancier ideeën hebben voor een hiërarchie van batchbeslissingen die zowel de reputatie van het bedrijf bij klanten beschermen als nieuwe efficiëntieverbeteringen creëren.
2. Orders, zendingen en laadplanning
Naarmate supply chains complexer worden, wordt het voor verladers steeds moeilijker om orders, verzendingen en laadplanning effectief te beheren met interne middelen.
Een aanbieder van beheerde logistiek daarentegen ontwikkelt processen die gebaseerd zijn op een veel bredere ervaring met een verscheidenheid aan uitdagingen en oplossingen voor de toeleveringsketen.
De geselecteerde aanbieder moet een audit kunnen bieden die alle beschikbare gegevens onderzoekt om de order-, zendingen- en laadplanning als een geïntegreerd proces te optimaliseren. Het moet de eisen van de eindklant, bedrijfs- en verkoopdoelen, afmetingen en gewichten van zendingen, paren van oorsprong en bestemming, uiterste aankomstdatums en hoe bestellingen worden verwerkt en ontvangen, identificeren.
Zodra deze factoren worden begrepen, kunnen realtime-modus- en routeringsbeslissingen worden genomen, in plaats van te vertrouwen op ervaringen uit het verleden om weloverwogen gissingen te maken wanneer het tijd is om zendingen af te leveren. Er zullen zich bijvoorbeeld snel kansen voordoen om meerdere LTL-zendingen (minder dan vrachtwagenladingen) te combineren tot efficiëntere vrachtwagenladingen, of om over te stappen van een gewone vrachtwagen naar een goedkopere intermodale service.
3. Inkomende programma’s
Wanneer faciliteiten een reeks grondstoffen en componenten van meerdere leveranciers ontvangen, kan de complexiteit van inkomende verzending het beste productie- en distributieproces snel ontsporen.
Succesvolle inkomende programma’s beginnen met een goede routeringsgids voor leveranciers. De MLP zal dit in eerste instantie beoordelen en met het bedrijf samenwerken om de nodige verbeteringen aan te brengen — maar dat is precies waar zijn verantwoordelijkheid begint. Even belangrijk is het controleren en verzekeren van de naleving door leveranciers.
Zodra leveranciers zijn afgestemd op de bedrijfsvereisten, zullen er nieuwe kansen ontstaan voor efficiëntere inkomende programma’s. Een cluster van leveranciers kan bijvoorbeeld worden gecoördineerd om hun LTL-zendingen te bundelen naar een tussenliggend distributiepunt waar vrachtwagenvolumes kunnen worden gecreëerd.
Deze verbeteringen zullen de kosten verlagen, duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunen en zorgen voor een meer voorspelbare stroom van inkomende goederen naar productie- en distributielocaties.
4. Oplossingen voor betalingen en claims
Indien niet gestandaardiseerd, kunnen de verwerking van betalingen en het oplossen van claims een negatieve invloed hebben op de winst. lIntern beheer van ad-hocmethoden is tijdrovend en leidt af van de kernactiviteiten.
Verbetering van het betalingsproces begint met een vrachtaudit door de MLP. Met geavanceerde systemen kan dit bijna volledig worden geautomatiseerd, waardoor de verwerking van betalingen aanzienlijk wordt versneld en afwijkingen snel worden geïdentificeerd. Dit zal ook het creëren van een efficiënter, gestandaardiseerd betalingsproces vergemakkelijken.
Claims voor beschadigde, verloren of vertraagde zendingen kunnen zowel omstreden als tijdrovend zijn. Veel hiervan kan worden opgelost door een analyse van claimtrends in het leveranciersnetwerk. Van aanbieders van beheerde logistiek wordt verwacht dat ze de capaciteiten hebben om die leveranciers te vinden die het vaakst niet aan de regels voldoen – of die het moeilijkst zijn om mee om te gaan – waardoor kansen worden gecreëerd voor effectievere en snellere onderhandelingen.
5. Gegevenszichtbaarheid en rapportage
Elk bedrijf heeft een compleet beeld nodig van zijn supply chain-activiteiten om deze effectief te kunnen beheren. Uiteindelijk zal de selectie van een geweldige managed logistics provider aanzienlijke verbeteringen opleveren in de zichtbaarheid en rapportage van gegevens.
Idealiter maakt een applicatieprogramma-interface (API) met de provider de snelste en meest volledige uitwisseling van gegevens en presentatie in dashboards en rapporten mogelijk.
Zelfs zonder API-mogelijkheden moet de provider effectief kunnen werken via enterprise resource planning (ERP), een SQL-server, platte bestanden, Excel-spreadsheets en dergelijke. Het is belangrijk dat het de mogelijkheid heeft om aan de slag te gaan met de interne systemen van het bedrijf en vervolgens begeleiding te bieden om, indien nodig, over te stappen naar effectievere systemen.
De output, in de vorm van belangrijke prestatie-indicatoren en andere maatregelen, kan vervolgens worden verwerkt met business intelligence-systemen om een proces voor het in kaart brengen van de waardestroom te initiëren, wat leidt tot betere beslissingen die de klantenservice en -retentie, de resultaten en aanvullende doelstellingen die specifiek zijn voor elke onderneming.
Supply Chain-besparingen en eenvoud met BlueGrace
Wanneer bedrijven superieure supply chain management-services en de beste technologie willen, wenden ze zich tot BlueGrace. Waarom? Onze vooruitstrevende benadering van transportbeheer helpt klanten van elke omvang om besparingen en eenvoud in hun toeleveringsketens te realiseren.
Maar dat is slechts een deel van het verhaal, want uw succes hangt niet alleen af van zendingen en leveringen. Om te gedijen, heeft het betrouwbare relaties nodig tussen klanten, vervoerders en logistieke experts. Toen BlueGrace in 2009 werd opgericht, zagen zelfs de beste logistieke bedrijven de kern van hun werk over het hoofd. Dus bouwden we een bedrijf dat onze mensen en klanten boven winst stelt. Het bewijs daarvan is duidelijk te zien in onze kernwaarden, onze zorgzame cultuur, onze betrokkenheid bij de gemeenschap en in de oprechte getuigenissen van onze klanten.
BlueGrace is een bekroonde, full-service beheerde logistieke dienstverlener die bedrijven helpt hun vrachtuitgaven te beheersen door middel van toonaangevende technologie met een groot netwerk van gevestigde vervoerders naar klanten in het hele land. Meer dan dat, wat ons echt onderscheidt, is onze passie om uw succes in de complexe Amerikaanse vrachtindustrie met een waarde van $ 750 miljard te ondersteunen.
Dit vangt het ware hart van BlueGrace – onze geheime saus, als je wilt. Wij zijn de 3PL die Tender Loving Care naar al onze vrachtdiensten brengt, van minder dan vrachtwagenlading en vrachtwagenlading tot onze transportbeheerdiensten. Onze klanten weten dat ons team altijd alles in het werk stelt voor de aangepaste verzendopties die ze nodig hebben.