Turbulentie in elk aspect van de toeleveringsketen, inclusief import en export, gaat door. Kennis is macht – begrijpen wat de oorzaak van de situatie is, kan stress helpen verminderen en u in staat stellen de beste manier van handelen te kiezen om het beste vooruit te komen. Wat is de huidige staat van import en export, wat veroorzaakt problemen en hoe, en wat kun je doen om succesvol door deze omgeving te navigeren?
De supply chain bullwhip
De achtbaan die de Verenigde Staten sinds januari 2020 doormaakt qua vraag en aanbod, was ronduit turbulent. Planken waren leeg van gewone producten zoals toiletpapier die we in ons dagelijks leven gebruiken. Grote bedrijven in verpakte consumentengoederen (CPG) hadden moeite om magazijnen gevuld te houden met binnenlandse voorraden en probeerden meer uit het buitenland te importeren. Planners verhoogden de ordergrootte en -volumes om rekening te houden met verminderde aanvoer en verlengde transittijden. Dit versterkte het bullwhip-effect, waardoor het voor fabrikanten nog uitdagender werd om productieruns te plannen en tegelijkertijd om te gaan met arbeids- en materiaaltekorten. Overbelaste havens, gebrek aan ruimte voor stoomschepen (vanwege concurrentie en COVID-lockdowns) en tekorten aan arbeidskrachten droegen allemaal bij aan vertragingen in de toeleveringsketen.
Snel vooruit naar 2022 – veel van die bestellingen zijn binnengekomen, magazijnen zijn nu tot de rand gevuld en de binnenlandse voorraden bevinden zich op recordniveaus. Sommige grote CPG’s wenden zich tot discountwinkels om het overtollige product te verplaatsen, terwijl anderen ervoor kiezen om bestellingen te annuleren omdat bedrijven de slinger in de andere richting zwaaien om te veel voorraad tegen te gaan. De ordervolumes zullen weer aantrekken zodra bedrijven de bestaande voorraden doorwerken en de prijzen voor transport en brandstof blijven dalen.
Dit is het meest bekend als de supply chain bullwhip, een fenomeen van distributiekanalen waarbij vraagvoorspellingen leiden tot inefficiënties in de toeleveringsketen. Het verwijst naar de toenemende schommelingen in de voorraad als reactie op verschuivingen in de vraag van de consument naarmate u verder in de toeleveringsketen komt.
Welke invloed heeft dit op de invoer/uitvoer?
De importniveaus liggen nog steeds ruim boven de pre-COVID-pieken. Importeurs verplaatsen echter volumes naar havens aan de oostkust van de VS om congestie en verstoringen als gevolg van de AB5 in havens aan de westkust te voorkomen. Er zijn nog steeds tientallen schepen die rondhangen voor beide kusten van de VS, wachtend op ligplaatsen om containers te lossen, waardoor de vraag naar transport en havendiensten hoog blijft. Het verschil vandaag is dat het over het hele land verspreid is in plaats van geclusterd op LA/Long Beach. De import zal naar verwachting tot het vierde kwartaal afnemen, maar 2022 zal het jaar nog steeds afsluiten met hogere importvolumes dan 2021 volgens de Nationale Retail Federatie.
De grootste uitdaging bij de export is het verkrijgen van lege apparatuur.
De grootste uitdaging bij de export is het verkrijgen van lege apparatuur. Stoomschiplijnen racen met lege containers terug naar Azië om goedbetaalde vracht op te halen. De Amerikaanse regering is betrokken geraakt om Amerikaanse exporteurs te beschermen. Maar de grootste winst voor exporteurs is de daling van de containertarieven van Azië naar de VS. Dat maakt het haasten van leeggoed terug naar Azië minder aantrekkelijk en stoomschiplijnen zullen eerder exportvracht ophalen.
De Nearshoring-trend zet door
Verwacht een enorme golf van nearshoring die zal aanhouden nu Amerikaanse fabrikanten de productie terugbrengen naar Noord-Amerika. Dit is in lijn met een rapport uit 2021 waaruit blijkt dat: 83% van de fabrikanten zal waarschijnlijk banen terughalen, een stijging van slechts 54% in maart 2020, voordat de pandemie een factor was. Deze trend begon toen goedkope arbeid in Azië niet meer de besparing was die het vroeger was. Gecombineerd met het feit dat lange transittijden en kosten voor productie in Azië die van productie in het binnenland of in Mexico overschrijden, heeft het meer momentum gecreëerd. Nearshoring verkort ook de aanvoerlijnen, wat de zichtbaarheid en controle verbetert. In feite hebben bedrijven zoals Intel al baanbrekend werk verricht op het gebied van nieuwe productie in de VS.
Navigeren door de huidige import-/exportomgeving
Verladers kunnen met succes door deze turbulente import/export-omgeving navigeren door een sterk partnerschap aan te gaan met hun capaciteitsaanbieders en supply chain-partners. Onthoud dat er een relatie is tussen kosten, transittijd en serviceniveaus. De waarde van een goede transportpartner is het vermogen om deze variabelen af te wegen tegen de behoeften van de verlader/importeur. Het hebben van een expert om te helpen delegeren en assisteren tussen stoomschiplijnen, vervoerders en warehousing voegt een extra niveau van service en verwachting toe aan elke grote producent of consument.
Uw supply chain afstemmen op serviceproviders die uw belangrijkste doelstellingen begrijpen en effectief zoeken naar manieren om de efficiëntie te verhogen en uw ongeplande kosten te verlagen
Een partner die pleit voor uw vracht helpt ervoor te zorgen dat uw supply chain-strategieën aanpasbaar zijn als de markt verandert en duurzaam zijn naarmate uw bedrijf evolueert. Het is uiterst nuttig om uw toeleveringsketen af te stemmen op dienstverleners die uw belangrijkste doelstellingen begrijpen en effectief zoeken naar manieren om de efficiëntie te verhogen en uw ongeplande kosten te verlagen.